Sunday, May 8, 2011

APAM SNOW WHITE...



Hari ni aku mengapam lagi....mesti uolls ckp..apelah...dia nih...asyik masak apam jer...dah ni jer resepi yg
paling simple...lagipun mmg aku gemor mkn apam2 nih...bdn aku pun dah mcm apam dah skang ni...sejak lepas bersalin bln 12 baru nih...tak turun2 lg berat ku.....aduiii...buhsannnn....utk pengetahuan uolls camna bdn ku nak turun...aku asyik mknnnnn...jer.....tu la...aku pun satu gak...24 jam menguyah....(lapar u )...lebih2 lg bf ni.....lor...salahkan bf plk...hihihi....mcm2 manusia nih...kihkih....biar jelah....nak sedapkan hati...






ermmm.....kepada peminat-peminat apam tu....kalu nak resepi buat apam ni ...sila rujuk resepi kat sini ea.....jangan risau....sedap punye laa...resepi ni aku dapat dari blog azita kitchen yang famous itew..terima kasih akak...




bahan-bahan :-


2 cwn nasi
11/2 cwn gula ( tambah lagi kalau suka manis )
3 cwn air
3 cwn tepung beras
1 cwn tepung gandum
1 peket dry yis (mauripan )




cara-cara :-

1) kisar nasi bersama gula dan 2 cawan air hingga halus...ketepikan.
2)masukkan tepung dan dry yis ke dlm mangkuk yang besar (sebab
adunan akan naik )dan kacau rata
3) masukkan bancuhan nasi bersama dgn baki air tadi.kacau hingga
betul2 sebati
4) perap selama 3 jam
5) panaskan kukusandan sapu minyak pada acuan/loyang
6) bahagi 3 adunan dan letakkan pewarna
7) tuang kedlm acuan dan kukus selama 10 minit
(kalau loyang kukus selama 20 minit )
8) hidang bersama dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam


..

No comments:

Post a Comment